בשנים האחרונות, העבודה בתצורה של צריכת שירותי טכנולוגיית ענן הפכה ליותר ויותר נפוצה, לא רק בארגונים וחברות גדולים, אלא גם בכל מה שקשור לצריכה פרטית. אנחנו מנהלים את המיילים שלנו בענן, את התמונות, את המסמכים החשובים לנו, מידע רפואי, את פעילויות הספורט שלנו ועוד ועוד.

שירותי ענן הם שם כולל לאוסף של שירותים שיכולים להתקבל באמצעות התחברות לשירות: שירותי מידע כשירות, שירותי פלטפורמה כשירות, שירותי תוכנה כשירות ועוד.

שירותים כאלה לא מונעים לחלוטין את הצורך בשירותים של שחזור מידע במקרה של אובדן, אבל בהחלט מסייעים לתהליך עבודה יעיל, מערך גיבויים ועוד המון אספקטים שונים של ניהול העסק בעידן של היום.

במאמר הזה ננסה לעמוד על כמה מן היתרונות שמספקים שירותי ענן לצרכן הפרטי או או לעסקים קטנים, עם דגש על נושא גיבוי המידע והשמירה של שלמות ומהימנות המידע. בוא נתחיל.

מהם, למעשה, היתרונות המרכזיים שבשימוש בשירותי טכנולוגיית ענן?

יתרון מספר 1: גישה מכל מכשיר ומכל מקום

אחד היתרונות החשובים שמספקת לנו טכנולוגיית הענן הוא היכולת לצרוך את שירותי הענן מכל מקום, ובאמצעות מכשירים שונים, לעיתים אף בו זמנית, בלי תלות במיקום שבו נשמר המידע שלנו. כך, למשל, יכול למצוא את עצמו אדם שעושה שימוש בשירותי חילול ועריכת מסמכים מתחיל לערוך מסמך במחשב האישי שלו, ממשיך משם לניהול המסמכים באמצעות טאבלט, ומסיים סופית את העריכה באמצעות תיקונים קלים שהוא מבצע באמצעות המכשיר הנייד.

מאחר שרובנו מצויידים במכשירי טלפון סלולרי חכמים, עם חיבוריות לרשת האינטרנט, העבודה בטכנולוגיית ענן מאפשרת למידע להיות זמין ונגיש לנו בכל עת.

זהו יתרון מצוין לכל מי שעוסק בתחומים דיגיטליים למשל (אך כמובן, לא רק) – כמו קידום אתרים בגוגל, פרסום באינטרנט, כתיבת תוכן, שיווק בפייסבוק וכיוצא באלו.

יתרון מספר 2: גיבוי כחלק משירות הענן

רוב שירותים של טכנולוגיית הענן כוללים בתוכן סוג כזה או אחר של גיבוי אוטומטי המתבצע לנתונים. גיבוי הוא חלק אינטגרלי וחשוב מכל תהליך עבודה שבו אנו מייצרים מסמכים ועורכים אותם באופן שוטף. בעוד שניהול פרטי של המסמכים האלו ידרוש מבעל המידע לגבות באופן תדיר את הנתונים שלו, הרי ששירות הענן יכלול בתוכו שירותי גיבוי אוטומטיים.

מדוע זה חשוב? משום ששחזור ואיתור נתונים לאחר מחיקה בשוגג, הצפנה של המידע באמצעות תוכנת כופרה, תקלה במערך המחשוב או כל תרחיש אחר שבגללו המידע לא יהיה זמין, הוא תהליך סבוך ויקר, שסיכויי ההצלחה שלו לא תמיד מובטחים במלואם. טכנולוגיות רבות אמנם משפרות את הסיכוי להצלחת תהליך השחזור, אולם בתהליך הזה עדיין נדרשת הפרדה של המדיה שנפגעה ממערך המחשוב של החברה, צעד שיש לו השלכות על המשך הפעילות בסביבת המחשוב.

עוד מדריכים שלנו שכדאי להכיר:

יתרון מספר 3: שיתופיות

עוד חוזקה שמציגים לנו שירותי הענן היא היכולת לשתף מסמכים ונתונים עם עמיתים, לבצע עריכה משותפת ובו זמנית של מסמכים, גם כאשר כל אחד מן העורכים נמצא במיקום פיסי שונה. בצורה כזאת, יכול, למשל, מנהל פרויקט לרכז בספריה אחת מידע שמתקבל מעובדים שונים הפרוסים ברחבי הסניפים של החברה, לתכלל ולקבץ את הנתונים, להשוות בין ביצועים של עובדים שונים, ולבחור לשתף את הנתונים האלו עם קהל היעד הרלוונטי. סטודנטים שעמלים יחד על עבודה יכולים למצוא את הפונקציה הזאת חיונית ואף הכרחית לצורך יצירה של מסמכים משותפים איכותיים.

יתרון מספר 4: ניהול הרשאות

העבודה בתצורה של טכנולוגיית ענן, יכולה לאפשר, לצד השיתופיות, גם ניהול סדור ומבוקר של הרשאות גישה לנתונים. בצורה כזאת, יכול בעל המידע לקבוע הרשאות שונות לבעלי תפקידים שונים, ולעדכן אותן במקרה ל הצטרפות עובד חדש לצוות העובדים, או עזיבה של מי מהם.

בצורה כזאת, יכול לקבוע בעל המידע כי חלק מן העובדים יורשו לגשת לנתונים עם הרשאת צפיה בלבד, ואילו אחרים יורשו לגשת עם הרשאת עריכה של הנתונים, שתאפשר להם עדכון, יצירה או מחיקה שלהם. בצורה כזאת, מושגת בקרה ושליטה על הנתונים, ומופחתת ההסתברות לשיבוש נתונים לא מכוון.

יתרון מספר 5: חיסכון בעלויות התקנה ותפעול

שירותי ענן מגיעים לרוב יחד עם מעטפת תוכנות שירות שמקלות מאוד על תחילת העבודה עם המערכת. בתצורת העבודה הזאת, מתאפשר חיסכון כספי בגין רישוי של תוכנה או שימוש בחומרה מיוחדת, התקנה של תוכניות שירות לצורך עריכת מסמכים, למשל, קונפיגורציה של התוכנות האלו ועוד.

זאת ועוד, עבודה בתצורה של טכנולוגיית ענן מונעת את הצורך בשדרוג גרסאות תוכנה, בניהול טכנולוגיות שהן בבחינת end of life, שהתמיכה בהן עומדת לפוג וכך גם האחריות של היצרן על הטכנולוגיות האלו. בפועל, עבודה בתצורה הזאת מאפשרת לארגונים לחסוך בהוצאות ל כוח אדם ותהליכי תפעול מורכבים.

יתרון מספר 6: סקלביליות

משהו חשוב נוסף שכדאי לדעת על שירותי ענן, הוא התמיכה שלהם באפשרות של הארגון לגדול ולקטון בזמן אמת לפי הצרכים שלו. למשל, אם ארגון כלשהו זקוק לשירותי עיבוד וחישוביות לפרק זמן קצר, שבו הוא עורך מבצע לקהל לקוחותיו, הוא יכול באמצעות שירותי ענן לרכוש את השירותים האלו לפרק זמן מוגדר, ולשלם רק על שירותי העיבוד שסופקו לו לצורך התקופה המדוברת.

העובדה ששירותי טכנולוגיית ענן מנוהלים, באופן פיסי בחוות שרתים גדולות, מאפשרת לצרכן הקטן להגדיל ולהקטין את נפחי הפעילות שלו, בלי הצורך להתחשב במקום הפנוי הקיים בחדר המחשב של החברה שבה הוא עובד, ביכולת לסלול ולפרוס כבילה מתאימה ועוד.

יתרון מספר 7: העדר הצורך בניהול החומרה

מאחר ששירותי ענן מסופקים לרוב כשירות על גבי אפליקציות אוניברסליות, מייתר הצורך ברכישה של חומרה או תוכנה ייעודית לצורך השירות. כך, למשל, מי שרוצה לעשות שימוש בשירות לעריכת מסמכים, אינו נדרש לבצע איזושהי התקנה מיוחדת במחשבי החברה, במחשבים הפרטיים בביתו, בטאבלטים בהם הוא עושה שימוש, ואף לא על המכשירים הניידים שהוא מצויד בהם. באופן כזה, שירותי טכנולוגיית ענן מגשרים על ריבוי הטכנולוגיות הקיימות אצל עובדי החברה, ומאפשרים יצירת שיח אחיד.