מתי בפעם האחרונה עשית גיבוי לקבצים החשובים עבורך? האם גיבוי נתונים ומידע במחשב ו/או בסמארטפון הוא חלק בלתי נפרד משגרת חייך? ובכן, גיבוי קבצים אינו מחייב אותך להשקיע סכום כסף גדול, יש מגוון פתרונות לגיבוי נכון ויעיל.

כך תוכל לשמור על הקבצים החשובים אם הדיסק הקשיח קורס, וירוס תקף את המידע המאוחסן או במידה ובטעות מחקת את הקבצים.

 

במציאות של היום, יש סכנות רבות למידע המאוחסן במחשבים ובסמארטפונים, בשנים האחרונות האקרים החלו להפיץ ולשתול וירוס כופר במערכות המחשוב השונות, יש גם וירוסים רבים כמו תולעת הגורמים לנזקים עצומים ולאובדן מידע.

לכן, יותר מתמיד עליך לדאוג לגיבוי נכון. כך תוכל להימנע מדרישות כספיות מצד האקרים ולשחזר את המידע החשוב במידה והדיסק הקשיח מתקלקל.

מה זה בעצם גיבוי קבצים?

גיבוי קבצים היא פעולה טכנית פשוטה למדי, כל אחד יכול לגבות את הקבצים החשובים באמצעות תוכנות גיבוי מתקדמות, הארד דיסק חיצוני, פתרונות גיבוי בענן, דיסק און קי וכיוצא בזה.

 

הגיבוי יוצר העתק של הקבצים החשובים במחשב או בטלפון החכם הנייד, כך ניתן לשחזר את הנתונים בקלות לאחר אירוע פיזי או לוגי שגרם לאובדן הקבצים המקוריים, למשל בגלל טעות אנוש ומחיקת המידע מהדיסק הקשיח או מהתקן אחסון נייד.

גיבוי קבצים מחייב בחירה של אמצעי אחסון המספקים מקום לשמירת העתק הנתונים.

 

יש מגוון אמצעי אחסון כמו תקליטור לצריבה, שירות גיבוי קבצים מרחוק, דיסק קשיח נוסף בתוך או מחוץ למחשב, וכיום יש גם אפליקציות ייעודיות לגיבוי נתונים בענן.

מאחר ויש סכנות רבות למידע המאוחסן במחשב או בסמארטפון חשוב כי כל אדם יבחר פתרון לגיבוי הקבצים החשובים עבורו, ניתן לבצע את הגיבוי לבד או בעזרת אנשי מקצוע.

ללא גיבוי הקבצים מסתכנים באובדן מידע, אם הקבצים נמחקו כתוצאה מטעות אנוש, וירוס כופר או תקלה טכנית, ניתן לפנות לחברה המציעה שירות שחזור קבצים.

גיבוי קבצים בצורה נכונה

אמצעים יעילים לגיבוי קבצים

כאמור, יש מספר פתרונות ואמצעים יעילים לגיבוי קבצים, ביניהם:

  • הארד דיסק חיצוני – פתרון נוח ופשוט לגיבוי הקבצים, יש לרכוש דיסק קשיח בנפח אחסון מתאים, לחבר אותו באמצעות כבל USB ולהעתיק את הקבצים לכונן. מומלץ לרכוש הארד דיסק חיצוני בטכנולוגיית SSD אך מי שאינו זקוק לגיבוי תכוף יכול להסתפק בדיסק קשיח מסוגHDD שמחירו זול.
  • הארד דיסק פנימי נוסף – בהתאם לחומרת המחשב, ניתן לרכוש דיסק קשיח נוסף ולהתקין אותו בתוך מארז המחשב. אפשר לגבות את הקבצים ידנית באמצעות סימון והעברה למחיצת הגיבוי בכונן הנוסף, ישנה אפשרות גם להתקין תוכנת גיבוי אוטומטית במחשב. עם זאת, חשוב לזכור כי הדיסק לגיבוי נמצא במחשב, לכן וירוס עלול לתקוף אותו ויש סכנה לאובדן המידע אם המחשב נפגע כתוצאה משריפה, שטפון וכדומה.
  • דיסק און קי – פתרון זול, נוח וידידותי לגיבוי קבצים. יש לחבר את התקן האחסון הנייד ל-USB, לגבות את הקבצים החשובים, ובמידת הצורך ניתן לשחזר את המידע בקלות או להעביר את הנתונים למחשב אחר.
  • מדיה אופטית – אם יש במחשב צורב, ניתן לגבות קבצים באמצעות צריבת DVD או CD. זהו פתרון ידידותי ופשוט, אך יש מגבלת מקום במדיה האופטית והיא חשופה לסכנות בבית או במשרד, כמו גניבת המדיה, שריפה וכדומה.
  • גיבוי בענן – נחשב לפתרון המומלץ לכולם, פתרון זה מחייב חיבור לאינטרנט וזמן הגיבוי עשוי להיות ממושך. יש חברות רבות המציעות שירותי גיבוי קבצים בענן, ישנם גם שירותים בחינם כמו דרופבוקס, גוגל דרייב ואחרים.

איזה קבצים כדאי לגבות?

לכל אחד יש קבצים חשובים במחשב הנייח או הנייד, לכן עליך לחשוב ולתכנן מראש איזה קבצים עליך לגבות קודם. במחשב הביתי לרוב תרצה לגבות קודם מסמכים חשובים, תמונות, סרטונים וקבצי מוסיקה, כדאי גם לגבות תוכנות בהן אתה עושה שימוש רב.

גיבוי נכון ויעיל, יאפשר לך לשחזר את הקבצים החשובים, בעיקר קבצים שאתה עובד אתם וכמובן תמונות וסרטונים של המשפחה.

 

גיבוי קבצים בעסק מחייב אותך לגבות את המידע הנחוץ ביותר לעבודתך, לכן כדאי לפתוח תיקיות במחשב ולאחסן בהן את המידע הנחוץ לעבדותך השוטפת, ולדאוג לגיבוי יומי של הנתונים. יש מגוון פתרונות לגיבוי קבצים עבור עסקים, כדאי לקבל ייעוץ מקצועי כדי לבחור בפתרון הנכון והמתאים ביותר.

גיבוי בכמה מקומות

לבטח גם אתה שמעת סיפורים על אנשים שדאגו לגיבוי הקבצים החשובים עבורם, אך ברגע האמת גילו כי הגיבוי לא עבד היטב.

 

כדי להימנע מבעיה זו, מומלץ לגבות את הקבצים החשובים ביותר בכמה מקומות ולא להסתפק רק באמצעי גיבוי אחד. כך לדוגמה, תוכל לגבות מסמכים חשובים בענן ולדאוג לגיבוי שוטף שלהם גם על דיסק חיצוני, צריבת דיסקים או גיבוי באמצעות התקני אחסון ניידים כמו דיסק און קי.

גיבוי מידע בסמארטפון

חשוב לגבות נתונים גם בסמארטפון, ניתן להוריד אפליקציות ייעודיות לגיבוי אוטומטי או ידני. את המידע החשוב הנמצא בסמארטפון תוכל לגבות באמצעות my cloud, one drive, google drive וכד’.

 

החיסרון העיקרי לאפליקציות הגיבוי הוא שטח האחסון, חברות רבות מציעות נפח קטן בחינם, במידה וזקוקים לשטח אחסון גדול יותר יש לשלם תמורת השירות, אך המחיר משתלם ושווה לכל כיס.

במקרה וקיים אובדן של מידע מהוואטסאפ שחזור עבור הודעות הווטסאפ שנמחקו.

לא לשכוח לגבות קבצים

לאחר שהבנת מדוע חשוב לגבות קבצים במחשב ובסמארטפון, כדאי לך לבחור באחד הפתרונות. יש מגוון אפשרויות לגיבוי קבצים בחינם או בתשלום, מומלץ לבחור בפתרון נוח כמו תוכנה לגיבוי אוטומטי כדי לא לשכוח לגבות את הקבצים.

 

גיבוי קבצים בצורה נכונה הוא חלק בלתי נפרד מהשימוש במחשבים ובסמארטפונים, הגיבוי חשוב לכולם, ואין להמתין עם הפעולה אחרת חשופים לאובדן המידע ולהוצאה כספית גבוהה במידה וזקוקים לשירות שחזור קבצים.