טיק טק טכנולוגיות

כיצד להתמודד עם אובדן מידע במערכות ענן היברידיות

בעידן הטכנולוגי המתקדם, ארגונים רבים מאמצים אסטרטגיית ענן היברידי כשילוב אופטימלי בין גמישות, אבטחה ושליטה. מודל זה מאפשר לאחסן מידע ויישומים רגישים על גבי תשתיות מקומיות (On-Premise) תוך ניצול היתרונות של שירותי ענן ציבוריים (Public Cloud) עבור נתונים פחות רגישים או עבור עומסי עבודה דינמיים. 

אולם, לצד היתרונות הרבים, עולות גם שאלות קריטיות בנוגע לאבטחת מידע ולמצבים של אובדן נתונים בסביבה מורכבת זו. המעבר לענן היברידי אינו פוטר את הארגון מאחריות על המידע שלו ולמעשה, מציב בפניו אתגרים חדשים הדורשים תכנון קפדני ומוכנות להתמודדות עם תרחישי אובדן.

כיצד להתמודד עם אובדן מידע במערכות ענן היברידיות

המורכבות של אובדן מידע בענן היברידי

אובדן מידע במערכת ענן היברידית הוא מצב מורכב יותר מאובדן מידע בסביבה אחידה, בין אם היא כולה מקומית או כולה בענן ציבורי. הסיבה לכך טמונה בכמה גורמים עיקריים:

פיזור המידע 

נתונים שונים מאוחסנים ומועברים בין סביבות שונות – שרתים פיזיים, מכונות וירטואליות, שירותי אחסון בענן ציבורי (כמו AWS S3, Azure Blob Storage) וחיבורים רשתיים המחברים ביניהם. פיזור זה הופך את תהליך האיתור וההבנה של מקור הבעיה למאתגר.

אחריות משותפת

מודל הענן הציבורי מבוסס על "אחריות משותפת" (Shared Responsibility Model), כלומר, ספקית הענן אחראית על תשתית הענן עצמה (חומרה, רשת, תוכנה), בעוד שהלקוח אחראי על אבטחת המידע שלו בתוך הענן (נתונים, יישומים, תצורות).  בלבול לגבי גבולות האחריות עלול להוביל לפרצות אבטחה או לקושי בהתאוששות מאסון.

שילוב טכנולוגיות מגוונות 

מערכות ענן היברידיות משלבות לעיתים קרובות מגוון רחב של טכנולוגיות, פרוטוקולים וכלי ניהול. אובדן מידע יכול לנבוע מכשל באחד מהרכיבים הללו, מכשל בתקשורת בין הרכיבים, או מטעויות תצורה מורכבות.

גורמים עיקריים לאובדן מידע בענן היברידי

הבנה של הגורמים השכיחים ביותר לאובדן מידע היא צעד ראשון וקריטי לקראת מניעה והתמודדות אפקטיבית.

טעויות אנוש 

למרות התחכום הטכנולוגי, טעויות אנוש נותרות הגורם המוביל לאובדן מידע. מחיקה בשוגג, שינוי שגוי של תצורה, או דריסה של קבצים – כל אלו יכולים להתרחש הן בסביבה המקומית והן בסביבת הענן הציבורי. במערכת היברידית, טעות בסביבה אחת עלולה להשפיע על המידע הנמצא בסביבה השנייה, במיוחד אם קיימת סנכרון דו-כיווני או תהליכי גיבוי מורכבים.

תקלות חומרה ותוכנה 

כשלים בחומרה (כוננים קשיחים, שרתים), תקלות במערכת ההפעלה, או באגים ביישומים עלולים להוביל לאובדן נתונים. בענן היברידי, תקלות אלו יכולות להתרחש גם בתשתית המקומית וגם בשרתי הענן הציבורי, אף על פי שספקיות הענן הציבורי נוקטות בדרך כלל אמצעים נרחבים להבטחת זמינות ויתירות.

מתקפות סייבר 

מתקפות כופר, הזרקת קוד זדוני, או פריצה למערכות דרך חולשות אבטחה – אלו איומים מתמידים. במערכת היברידית, נקודות כניסה מרובות (גם ברשת המקומית וגם בפנים הענן) מגדילות את שטח התקיפה ומתקפה מוצלחת באחד מהחלקים עלולה להתפשט ולפגוע במידע בכל המערכת.

אסונות טבע 

שריפות, הצפות, רעידות אדמה, או כל אירוע פיזי בלתי צפוי, יכולים לגרום נזק בלתי הפיך לתשתיות פיזיות ובהתאם למידע המאוחסן עליהן. אמנם הענן הציבורי מפזר את המידע בין אזורים גיאוגרפיים שונים, אך יש לוודא שתוכנית ההתאוששות מאסון (DRP) אכן כוללת גיבויים מחוץ לאזור התפשטות האסון.

אסטרטגיות להתמודדות ומניעה

התמודדות אפקטיבית עם אובדן מידע במערכת ענן היברידית דורשת גישה פרואקטיבית וכוללת.

גיבויים יזומים ומקיפים 

זוהי אבן היסוד של כל אסטרטגיית הגנה על מידע. יש ליישם מדיניות גיבוי מקיפה הכוללת את כל המידע הרלוונטי, הן בסביבה המקומית והן בסביבת הענן. יש לוודא שהגיבויים נבדקים באופן קבוע על מנת לוודא שהם תקינים וניתנים לשחזור.מומלץ ליישם גיבויים מחוץ לאתר (Off-Site Backups), ואף במיקום גיאוגרפי אחר במקרה של אסונות. בענן היברידי, המשמעות היא לעיתים קרובות גיבוי נתונים מהענן הציבורי לסביבה המקומית, ולהיפך.

תוכנית התאוששות מאסון DRP 

יש לפתח ולתחזק תוכנית מפורטת המתארת את הצעדים שיש לנקוט במקרה של אובדן מידע או תקלה משמעותית. התוכנית צריכה לכלול הגדרה של יעדי זמן התאוששות (RTO – Recovery Time Objective) ויעדי נקודת התאוששות (RPO – Recovery Point Objective), תפקידים ואחריות, נהלי שחזור ורשימת אנשי קשר רלוונטיים. יש לבחון ולתרגל את התוכנית באופן שוטף.

אבטחת מידע מתקדמת

יישום שכבות הגנה רבות, כולל חומות אש מתקדמות, מערכות לזיהוי ומניעת חדירות (IDS/IPS), הצפנת נתונים במנוחה ובתעבורה, ניהול זהויות ובקרת גישה קפדנית. במערכת היברידית, יש לוודא שאמצעי האבטחה אחידים ומתואמים בין שתי הסביבות. ניטור מתמיד של פעילות חשודה חיוני לאיתור מהיר של איומים.

הגדרת מדיניות נתונים ברורה

אילו נתונים יאוחסנו היכן, מי אחראי עליהם, וכיצד הם יגובו ויאובטחו. יש לקבוע נהלים ברורים לטיפול בנתונים בכל שלבי מחזור החיים שלהם, כולל מחיקה מאובטחת. במיוחד בסביבה היברידית, יש להגדיר כללים ברורים לתעבורת נתונים בין הסביבות.

הדרכת עובדים: 

צוותים טכניים ומשתמשי קצה צריכים להיות מודעים לסכנות של אובדן מידע, לנהלי הגיבוי והשחזור ולשיטות עבודה מומלצות באבטחת מידע. טעויות אנוש רבות ניתנות למניעה באמצעות הדרכה מתאימה וחיזוק המודעות.

בדיקות וביקורות שוטפות: 

יש לבצע בדיקות סדירות של תקינות הגיבויים, יכולת השחזור ותפקוד תוכנית התאוששות מאסון. ביקורות אבטחה תקופתיות יסייעו לזהות חולשות פוטנציאליות במערכת.

טיק טק – שותפים שלכם לביטחון המידע גם בענן היברידי

אובדן מידע במערכת ענן היברידית הוא אתגר מורכב, אך אינו סוף פסוק. במקרים של כשל, תמיד טוב לדעת שיש למי לפנות.

אנחנו בטיק טק, מעבדה לשחזור מידע, ניצבים בחזית הטכנולוגיה עם למעלה מ-25 שנות ניסיון ומומחיות מוכחת בשחזור נתונים מכל סוגי המדיה ומכל סוגי התקלות – כולל מערכות ענן מורכבות ופתרונות היברידיים.

המומחים שלנו, רבים מהם יוצאי יחידות טכנולוגיות מובחרות, מתמודדים בהצלחה עם המקרים המורכבים ביותר ומחזירים לשגרת עבודה אלפי לקוחות מדי שנה – ביניהם גופי ביטחון, משרדי ממשלה וחברות היי-טק מובילות. 

אנו פועלים בתקן אבטחת איכות ISO 9001:2015, והמעבדות שלנו מאובטחות 24/7 פיזית ולוגית, כדי להבטיח הגנה מלאה על המידע שלכם.

אם נתקלתם באובדן מידע במערכת הענן ההיברידית שלכם, אל תחכו! פנו עוד היום למומחים שלנו בטיק טק לקבלת ייעוץ מקצועי ופתרון אמין שיחזיר אתכם למסלול במהירות ובבטחה.

תפריט נגישות

שחזור המעורב בהליכים משפטיים / חקירה

סמן במידה והמדיה נמצאת בהליך משפטי או חקירה. במקרים אלו, עלינו לדעת להיות ערוכים למתן עדות, במידת הצורך.

דו”ח לחברת הביטוח

דו”ח לחברת הביטוח סמן V במידה ותזדקק לדו”ח עבור חברת ביטוח. הדו”ח ינתן לך בתום תהליך השחזור. הוצאת הדו”ח אינה כרוכה בתשלום.

תנאי הסכם

  1. הנני מוסר לחברת טיק טק טכנולוגיות בע”מ (להלן: “טיק טק”) מכשיר כמפורט, לצורך שחזור המידע, ע”פ המחירים והתנאים המופיעים בטופס ההזמנה.  ניתן לשלוח את המכשיר חזרה ללקוח, במידה והוא לא מעוניין לשחזר –  בתשלום.
  2. טיק טק מתחייבת לשמירת סודיות החומר הנמסר אליה. לא יעשה במידע כל שימוש. בסיום העבודה ואם לא נקבל בקשה שונה מהלקוח –  תוצרי השחזור יושמדו תוך 7 ימים. ע”פ סעיף 11 לחוק הגנת הפרטיות, אין חובה חוקית למסור את המידע לחברת טיק טק. המידע שנמסר לטיק טק לצורך מתן השירות, ישמר בסודיות ולא יועבר לצד ג’.
  3. אין טיק טק אחראית בכל דרך על המכשיר ו/או המידע האגור בו, בדרכו אליה או בדרך חזרה למזמין. האחריות למשלוח לטיק טק וחזרה תחול על המזמין בלבד, גם אם השליחות תשולם על חשבון טיק טק.הלקוח מתחייב להקפיד בנושא אריזת המכשיר בצורה זהירה, בהתאם להוראות טיק טק (לפרטים מלאים – לחץ כאן). במידה והלקוח מעוניין לבטח את המשלוח – באחריותו לשלוח לטיק טק הודעה בדוא”ל או בפקס על הערך הנדרש, וטיק טק תעביר ללקוח הצעת מחיר לביטוח המשלוח לאישורו, בטרם יבוצע המשלוח.
  4. המזמין מאשר כי המכשיר והמידע האגור בתוכו, שייכים לו, ואין מניעה חוקית שטיק טק תשחזר אותו עבור המזמין. המזמין יספק את הסיסמאות הנדרשות לביצוע העבודה.  אי מסירת הסיסמאות לא יאפשר את ביצוע העבודה והמזמין יחויב בעבור המשלוחים לטיק טק ובחזרה ללקוח.
  5. הזמנה זו הינה חלק בלתי נפרד מהעבודה על כל חלקיה ונספחיה. הזמנה זו תצורף לדו”ח ביצוע העבודה ותהיה חלק בלתי נפרד ממנו. דו”ח ביצוע העבודה בצרוף מסמך זה יהווה יחדיו ראייה מכרעת לביצוע כל פרטי השירות הנקובים בו ולהסכמת המזמין והחותם מטעמו לכל פרטי הזמנה זו. לצורך הזמנה זו המזמין ו/או החותם מטעם המזמין כולל גם כל מי שחתם בין כמזמין, בין כפונה ובין כמאשר על ההזמנה מטעם המזמין ולשון יחיד כוללת במשמע גם רבים וכך גם לשון רבים כוללת במשמע יחיד.
  6. מובהר בזאת שמלוא התמורה עבור השרות צריך להיות משולם בטרם מתן השרות. במידה ומלוא התמורה בגין השרות לא תשולם בטרם מתן השרות, תוכל טיק טק לסרב לבצע את העבודה או כל חלק ממנה, וזאת מבלי שהדבר יחשב כהפרת ההתקשרות בין המזמין ובין טיק טק, ומבלי שתהא למזמין כל זכות תביעה בגין הסרוב לבצע את העבודה או כל חלק ממנה. לחילופין,  תוכל טיק טק לבצע את העבודה ולעכב תחת ידיה את החומרה ו/או כל ציוד אחר של המזמין שהושאר אצלה על תשלום מלוא התמורה. זכות עכבון זו תתוסף על כל זכות עכבון העומדת לרשות טיק טק מכוח הדין. על האמור הינו מבלי לפגוע בזכותה של טיק טק לדרוש ו/או לתבוע מהמזמין תשלום עבור על העבודה או חלק ממנה שכבר בוצע בצירוף הצמדה וריבית כחוק על כל עיכוב. התשלום יבצוע על פי המחיר שאותו אישר המזמין בטרם מתן השרות.
  7. הזמנה זו תומצא למזמין, לרבות באמצעות פקסימליה, תחתם על ידו ותוצא בחזרה לטיק טק כשהיא חתומה. החותם מטעם המזמין יציין לצד חתימתו את שמו, כתובתו ומספר הזהות שלו וכן יאשר כי הינו מוסמך לחייב את המזמין בהזמנה זו וכי במידה ויסתבר שלא היה מוסמך לכך ו/או במידה והמזמין לא יקיים את התחייבותיו על פי הזמנה זו מכל סיבה שהיא, יהא חייב באופן אישי בקיום כל התחייבויות המזמין על פי תנאי הזמנה זו. החבות על פי נסוח סעיף זה תוטל על המזמין גם אם לא ציין את פרטיו ו/או מחק את האישור שלצד חתימתו.
  8. במידה ולא ידרש המכשיר חזרה על ידי המזמין בתוך תקופה של 60 יום מקבלתו בטיק טק, אזי תוכל טיק טק להעבירה לרשותה לצורך השמדה או מכירה לחלקים ללא כל הודעה נוספת למזמין. במקרה כזה לא תחול כל חבות שהיא מצד טיק טק כלפי המזמין והמזמין יחשב כמי שזנח את המכשיר וויתר על זכויותיו ביחס אליו לרבות זכות תביעה מכל מין וסוג שהוא לרבות הזכות לקבלת מידע אודות החומרה.
  9. המזמין מביע את הסכמתו לקבל עדכונים שוטפים מטיק טק באמצעות הדוא”ל.
  10. ידוע למזמין כי המכשיר שהעביר לטיק טק עשוי להיות פגוע ו/או המידע אשר נמצא עליו כבר נמחק ללא יכולת שיחזור. המזמין מאשר כי על טיק טק לא חלה כל אחריות לגבי החמרה במצב המכשיר ו/או מחיקה של מידע ממנו, וזאת מכל סיבה שהיא. אין טיק טק אחראית על נזק שיגרם כתוצאה מאובדן מידע אשר היה ברשותה, מכל סיבה שהיא. תקרת הגבלת האחריות של טיק טק לנזק כלשהו , תהיה בסכום מקסימלי של 200 ש”ח.
  11. כל המחירים הנקובים לעיל לא כוללים מע”מ.

אישור עו"ד – הזמנת שחזור טלפון

לכבוד                                                                                                   תאריך: __________

טיק טק טכנולוגיות בע”מ

פקס: 03-6131999

מייל: sos@tictac.co.il

הנדון: אישור בעלות על מכשיר טלפון והמידע האגור בו

הנני עו”ד                                 מאשר לחברת טיק טק לבצע עבודה על טלפון שיימסר לה  (להלן: “הציוד”), לצורך שחזור המידע האגור בו, וזאת לצרכים משפטיים – חקירתיים.

הריני לאשר כי אני מייצג את הלקוח/ה:                                (להלן: “הלקוח”), שהוא הבעלים של המכשיר  והוא הגורם המורשה חוקית לעיין במידע ובקבצים ולקבל העתק מלא של התוכן האגור בציוד ע”פ הדין הישראלי. בסיום העבודה, יוחזר הציוד והמידע המשוחזר ללקוח לעיונו.

הריני לאשר כי אין עילה לתביעה משפטית כלשהיא כנגד חברת טיק טק בגין העבודה שתבצע, ואני  נושא באחריות מלאה על התהליך.


עו”ד:  ___________________

מספר רישיון:  _____________

תאריך:   _________________

חותמת:  _________________

הוראות הגעה למעבדת טיק טק טכנולוגיות:

מאיילון צפון: יוצאים במחלף ההלכה.
פונים ימינה לכוון רמת גן. פנייה ראשונה ימינה לדרך מנחם בגין.
פנייה ראשונה ימינה לרחוב התע"ש 10, בניין "בית הקרן" , קומת קרקע

מאיילון דרום: יוצאים במחלף ההלכה. עולים על גשר ההלכה לכיוון רמת גן.
פנייה ראשונה ימינה לדרך מנחם בגין. פנייה ראשונה ימינה לרחוב התע"ש 10, בניין "בית הקרן" , קומת קרקע.

שעות הפתיחה:  0800-1800 בימים א'-ה'. שרות מחוץ לשעות העבודה, במקרי חרום, ע"פ דרישה.

כתובתנו:  התע"ש 10 קומת קרקע, רמת גן 52512. טלפון: 03-6131555 נייד חרום: 0522-877477